Foto: Daniel Eidenskog Tarzans halsband är från Morrhåret Hundsport

Det här med förberedelser på tävlingsdagen varierar till viss del, men många bitar går igen i och med att man efterhand arbetar fram vissa rutiner. Mina rutiner i dag skiljer sig från de jag hade då Tarzan och jag började tävla tillsammans, men så här ser de ut nu – på ett ungefär. 

Hur förbereder du dig på morgonen innan du åker till tävlingsplatsen?

Innan jag åker till tävlingsplatsen kör jag genom programmet, eller åtminstone stora delar. Det gör jag även om det innebär att jag måste stå ute på planen här hemma kl 04.30…

Vad gör du när du kommer fram och har anmält?

Jag vill vara på tävlingsplatsen ungefär trekvart innan lottning så jag hinner gå en  rastningsrunda och även värma en stund innan ifall vi får ett tidigt startnummer. Efter lottningen tar jag ut Tarzan en kort stund innan vår start och påminner igen om det han behöver tänka på.

Hur brukar du värma upp din hund och varför gör du på just det sättet?

Jag har ”lightvarianter” på det han tycker är svårt. Vill inte ha strul eller dålig känsla innan jag ska gå in så därför ser jag till att han lyckas med det jag ber om, men ändå tänker lite extra på just de bitarna. 

Vad gör du för att komma i en bra mental känsla?

Om tid finns kikar jag lite på övriga ekipage för att se om det finns några särskilda ”fällor” eller speciella svårigheter. Däremellan är jag gärna social. Jag gillar att ”tjöta” och skoja för det gör att jag lättare hittar den känsla jag vill ha inne på planen (vill inte vara stel och spänd utan positivt laddad). Jag omger mig om möjligt med människor som får mig att känna mig extra glad och bra.  Och hamnar jag (ofrivilligt) tillsammans med energitjuvar eller gnällspikar försöker jag sätta på mig ett ”filter” som inte släpper genom annat än det jag vill nås av. (”Anti-bullshit-filter som min kompis brukar kalla det för. ;))

Då det gäller Tarzan försöker jag få våra energier att synka för det brukar gå bäst då. 😉 Skulle de inte göra det får jag numera inte panik för jag har tränat under sådana förhållanden också. Vid vissa tillfällen hemma tränar jag medvetet då han t e x är för het för sitt eget bästa (eller kanske snarare mitt bästa) bara för att lära mig själv att hantera den situationen på ett så bra sätt som möjligt. För om jag bara väljer att träna under optimala förhållanden då allt känns bra, kommer det bli svårt den dagen vi kommer på tävling och jag inte kan påverka saker på samma sätt. Det här typen av träning har varit viktig för min del och ger mig ett mycket större lugn inne på planen. Jag vet att det förmodligen inte blir lika bra som det skulle blivit om han varit i ”rätt” känsla, men förhoppningsvis fixar han momenten ändå, under förutsättning att jag inte blir stressad. I alla fall ökar ju oddsen.

Innan start ställer jag mig någon minut och ”tar in” hela tävlingsplanen innan det är dags för oss att gå in. Väl inne på planen tänker jag att jag ska göra precis som jag brukar, d v s sköta mina uppgifter på det sätt jag tränat på otaliga gånger tidigare.

Vad är dina uppgifter inne på planen?

Jag har många olika uppgifter och dessutom några ”checkpionts”, d v s ställen där jag måste vara extra nog med att vi är synkade och tänker samma tankar. Ett av dem är innan vittringen där jag vill se i hans blick att han förstår att det är nosarbete som gäller och inget annat. Där har jag en särskild ”leta-med-näsan-signal” som jag använder innan uppställning. Det är inte alltid den signalen går fram direkt utan jag kan se att han ligger i ”gripatanke” i stället. Då måste jag upprepa signalen flera gånger och då gäller det att börja i så god tid så det är klart tills dess jag ställt upp.

Vad gör du direkt efter programmets slut?

När jag går av planen vill jag gärna vara för mig själv en stund tillsammans med hunden. Dels för att belöna honom men även göra en snabb sammanfattning av vår prestation i huvudet. Eftersom man har som starkast känsla direkt efteråt försöker jag i det här läget bara fokusera på om det kändes bra, och i så fall varför – eller varför inte.

Övrig analys (den mer konkreta och tekniska) gör jag i bilen hem eller när jag väl är hemma. När den är gjord försöker jag släppa tävlingen för då ger det inte så mycket mer att gå och fundera. Har det gått bra är det givetvis kul och då njuter jag av känslan, men jag tänker inte så mycket mer på själva tävlingen. Har det gått mindre bra är det svårare att släppa tanken men då brukar jag ge mig fram till en viss tidpunkt då jag tillåter mig att älta och kanske vara besviken. Men efter den tidpunkten är det stopp! för sedan blir det bara destruktivt och tar massa onödig energi som jag behöver till vettigare saker. Typ planera kommande träningar på ett smart sätt, så det går bättre på nästa tävling.