IMG_0535

I bland dyker det upp frågor på mail och fb om hur man knyter sponsorer till sig. Jag är inte på något sätt expert på området. Men i och med det jobbas med motorsport i familjen (och där är sponsorer i princip ett måste, annars har man inte råd att köra) så har jag under årens lopp fått viss inblick sponsorvärlden.

Det råder i bland vissa oklarheter i ämnet. Bland annat myten att sponsring handlar om att “tigga” pengar eller prylar, och att det hela handlar om att ta – inte ge. Det är helt fel. Sponsring är en win-win situation där båda parter gynnas. Den som blir sponsrad får på olika sätt bättre möjligheter att utöva sin sport/hobby, och den som sponsrar får på olika sätt reklam för sin verksamhet – som i sin tur förhoppningsvis genererar merförsäljning.

Jag har intervjuat några personer från olika sporter  (motorsport, ridsport, golf) som alla är sponsrade på olika sätt, t e x genom pengar, kläder, utrustning, press&media mm mm. Av deras svar har jag gjort en liten sammanställning som kanske kan vara intressant just för oss som tränar/tävlar hund. Sponsring gynnar ju inte bara den enskilde utövaren utan är  också ett sätt att visa upp sin sport på ett förhoppningsvis positivt sätt, och sprida kunskap och intresse kring den.

1. Vad skulle kunna vara ett första steg om man som hundsportare vill skaffa sponsorer?

Skriv ihop en kort presentation av dig, din hund och vad ni gör tillsammans. Lättast är självklart att rikta sig till ett hundrelaterat företag som redan från början har inblick i sporten. Förklara på vilket sätt just det företaget skulle kunna dra nytta av att sponsra just dig.

2. På vilket sätt kan man som sponsrad ge tillbaka?

Det finns många olika sätt att ” betala tillbaka”. Genom klickbara banners på sin hemsida. Regelbunden reklam och information om företaget på sin blogg. Reklam på kläderna då man tävlar, tränar och håller kurser. Ställa upp på aktiviteter som företaget anordnar. Hålla små föredrag i företagets regi. Det finns massa vägar att gå, och det brukar man gemensamt diskutera sig fram till. Olika företag vill synas på olika sätt.

3. Hur viktigt är det att vinna massa tävlingar om man vill ha sponsorer?

Mindre viktigt än folk ofta tror. Självklart är det en fördel att synas på pallen i tävlingssammanhang, men än mer viktigt är att vara en god representant för sin sport och sin sponsor. Egenskaper som social kompetens, förmåga att sälja sig själv, knyta kontakter, vara ett “trevligt ansikte utåt” värderas ofta minst lika högt som att vinna tävlingar. En trevlig, sympatisk och utåtriktad person sprider ofta den allra bästa reklamen. Och reklam vill alla ha!

4. Måste man skriva kontrakt med sin sponsor?

Om det handlar om sponsring i form av större summor pengar gör man alltid det. Gäller det mindre summor, kläder eller utrustning krävs sällan något kontrakt. Då kan man muntligen komma överens om vad som förväntas av respektive part.

5. Kan man ha flera sponsorer inom samma område, typ flera foderleverantörer?

Det kan vara lite känsligt att ha flera sponsorer inom exakt samma bransch. Det är viktigt att vara tydlig med vilka sponsorer man har sedan tidigare, så det inte blir någon konkurrenssituation. Men å andra sidan kan det i vissa fall vara en fördel att ha flera sponsorer inom samma gebit, så det är nog något man får fråga respektive företag om.

Hoppas några av dessa ord kan vara till nytta för dig som vill skaffa en sponsor som är med och stöttar dig och din hund i ert tränande och tävlande. Allt från foder, utrustning, kläder, hundmassage/fyskontroller/simning, halsband, träningsprylar är ju av värde, för inom hundsporten är det ofta lite svårt att få loss pengar för sina aktiviteter. Däremot kan ju vissa hundhallar sponsra med gratis träning, på samma sätt som en hundfysioterapeut kan sponsra med massage och andra behandlingar. Och det är ju pengar som man annars skulle få lägga ut för egen del.

På bilden ovan ligger Mick framför sitt “godisbord” från Tuggmästaren – en av de företag som vi har förmånen att ha som sponsor. 🙂