Foto: Daniel Eidenskog

Foto: Daniel Eidenskog

Jag fick en fråga som handlade om sponsring.

Hur går man tillväga om man vill ha sponsorer? Hur skriver man avtal ? Är det något särskilt man ska tänka på?

Jag är absolut ingen expert på området, men Leffe är desto mer kunnig efter att ha tävlat, och på senare år jobbat heltid med motorsport. Så en del har jag lärt mig av honom. 

Då det gäller banracing kör man inte många meter utan att ha sponsorer eftersom det ofta rör sig om sexsiffriga belopp (och betydligt mycket mer om man tävlar högt internationellt). Och det är ju ett fåtal personer som hostar upp dom summorna ur egen ficka.

Lyckligtvis rör det sig inte om sådana summor inom hundsporten och vi som tävlar med hund är inte beroende av sponsorer för att komma till start. Icke desto mindre är det ett värdefullt tillskott att bli sponsrad med t e x foder, kläder, hundhalsband, fyskontroller, massage och annat.

Sponsring handlar inte bara om att få, utan lika mycket om att ge. För att en sponsorrelation ska fungera bra måste båda parter tjäna på det. Exakt hur samarbetet ska se ut diskuterar man med varje enskild sponsor, för det kan skilja ganska mycket.

Om man blir sponsrad av ett företag (foder, kläder, hundprylar mm) kan det handla om att bära butikens logga på sina kläder, skriva om företaget på bloggen, ställa upp på kundaktiviteter och rent allmänt ”marknadsföra” företaget på ett bra och trevligt sätt.

Det måste ju finnas en anledning för företaget att vilja samarbeta med just dig, och det kan ju finnas flera orsaker till det. Många läsare på bloggen, framgångar på tävlingsbanan, aktiv instruktör/tränare, en trevlig framtoning, pr-minded, social kompetens mm. Personligen är jag övertygad om att det sistnämnda har större betydelse än eventuella tävlingsframgångar. Jag tror t e x ABBA skulle ha större chans att få sponsorer om de hade varit idrottsutövare än Bob Dylan (säger sorry till Leffe som är ett stor Dylan-fan…) oavsett vilken musiksmak man har. 😉

Ibland kan man ha turen att bli erbjuden sponsring, ibland får man leta upp sponsorer själv. Om man vill söka sponsorer är det en bra idé att skriva ett trevligt mail, presentera sig själv och sin sport och berätta vad man kan erbjuda företaget i form av reklam. Och så ber man om ett möte.

Finns intresse från företaget brukar dom ge förslag på hur sponsringen skulle kunna se ut från deras sida. Vissa sponsorer vill skriva avtal, med andra har man en muntlig överenskommelse.

Oavsett vilken typ av avtal man har är det klokt att inte ha flera konkurrerande företag, såvida inte alla parter är överens om det från början förstås. Ibland händer det att man blir erbjuden något (en rabattcheck, en summa att handla för eller något annat erbjduande) från ett visst företag mot att man gör reklam för dom på bloggen. Det tycker jag är helt okej under förutsättning att det inte konkurrerar med andra befintliga sponsorer. Har man t e x ett avtal med en fodersponsor och har deras logotype på hemsidan så kanske man inte ska göra reklam för ett annat hundfoder. Typ. 😉

Viktigt att skilja på pr-inlägg (du skriver och berättar om din sponsor eller gör pr för de produkter du får tillgång till) eller ett sponsrat inlägg där din sponsor bestämmer text och ev bilder och betalar för just det inlägget (typ en annons fast på din blogg). Om det är ett sponsrat inlägg, dvs du får betalt för just det inlägget, ska det tydligt framgå i texten.

Men man kan jobba med sponsorer på olika sätt. När jag tävlade med min tidigare bc Mick, hade jag en ”sponsorklubb” – Mick Jagger&The Rolling Bones Club.

Varje medlem (mest privatpersoner) sponsrade med en medlemsavgift per år. Som motprestation ordnade jag varje sommar en tillställning hemma hos oss där alla var bjudna. Jag fixade buffé och lite skumpa, pratade om tävlingslydnad och visade lite lydnadsmoment. Alla minglade omkring och det var allmänt trevligt. Dessutom fick alla medlemmar tre nyhetsbrev per år där jag berättade om vad jag och Mick gjort sedan sist samt en liten julgåva varje år. Det var väldigt uppskattat.  Kanske dags att starta upp Tarzan – King of the Dumble Club. 😉

Skämt å sido, vad jag menar är att det finns många olika sätt att jobba med sponsorer och jag tror egentligen bara fantasin sätter gränser. Men en sak är viktig – både du och din sponsor ska tjäna på ert samarbete. A win-win- situation helt enkelt. Det brukar alltid löna sig i längden. 🙂

img_3791

Jag är mycket tacksam över  Morrhåret Hundsport som sponsrar med allt från Orijen foder till superfina halsband och leksaker. Du har väl inte missat deras webshop? Klicka på logotypen längst ner på sidan och kolla in alla “godbitar”.

img_2382