nigel-slater-spaghettini--007

Juldagen.

Både i går morse och i dag på morgonen har vi fått skotta oss ut genom snön, men det är ju bra träning om inte annat. Det – plus en rejäl promenad gör att jag inte känner någon större ånger över att jag gått och småätit kalla köttbullar och kalkonprinskorvar till långt fram på småtimmarna. (Varför äter man trots att man är mätt?!)

Vi har haft lite diskussioner om det här med konstens betydelse för vårt välbefinnande. Vad och hur man bör och inte bör äta. Buden är många och alla är saliga på sin tro – och jag på min.

Jag försöker – utan att vara fanatisk – att leva rätt hälsosamt i vanliga fall. Och det med tanke på att jag vill hålla mig frisk, orka mycket och må bra i största allmänhet.

Jag mår oftast som bäst då jag äter relativt sparsamt med kolhydrater – i synnerhet bröd – men jag vill inte utesluta kolhydrater helt ur min meny. Jag har heller inte (ännu?) uteslutit kött helt och hållet, men väljer oftare fisk, skaldjur eller helvegetariskt. Vad jag däremot försöker hålla på är att inte blanda kolhydrater och proteiner i samma måltid. Om jag äter kyckling eller fisk så väljer jag helst varma grönsaker och sallad till, och äter jag pasta så mår jag bäst av någon grönsaksbaserad sås till. Men jag gör undantag mellan varven.

Jag är inte livrädd för fett, men överkonsumerar det heller inte. Däremot väljer jag aldrig någonsin lightprodukter, och försöker kolla när jag handlar så maten inte innehåller en massa e-ämnen. Man lär sig efter ett tag vilka livsmedel som är bra och vilka man bör undvika.

Och tvärtemot vad man “ska” enligt kostrådgivarna här uppe i Norden, så äter jag ganska lite till frukost – helt enkelt för att jag inte är så himla sugen på massa mat på morgonen. På lunchen är jag däremot hungrig, och ännu hungrigare på kvällen. Vi käkar ofta en ganska sen middag (sällan före halv åtta) och det passar mig och min kropp bra. Jag har alltid ätit ganska sent på kvällen ända sedan jag flyttade hemifrån och fick bestämma själv 😉 och har aldrig haft problem med att hålla vikten, vilket många kostexperter påstår att man får om man äter sent på kvällen.

Precis som inom hundträningen är jag lite skeptisk till förutbestämda metoder. Jag tror mycket på att känna efter själv vad man mår bra av. Mår kroppen bra av att utesluta kolhydrater helt, då ska man kanske göra det. Mår den bra av vegankost, ja då ska den nog få det. Och om man hävdar att man mår bra av kött, kanske man kan vara noga med vilket kött man äter. Och framförallt hur djuret man stoppar i sig levt fram till sin död.

Precis som vi själva känner vår hund bäst, så känner vi vår kropp bäst. Min kropp kanske inte funkar exakt som någon annans, på grund av en massa olika faktorer.

Men självklart spelar det roll vilket bränsle vi stoppar i våra kroppar. Jag vill vara alert under den tid jag är vaken, jag vill orka de fysiska aktiviteter jag företar mig och jag vill orka tänka kloka tankar och fatta bra beslut. Och dessutom vill jag ge min kropp bästa möjliga förutsättningar att stå emot sjukdomar och påverkan av de negativa faktorer som finns i vår miljö. Det behöver man inte vara hälsofanatiker för, bara lite lagom intresserad och ge sig tid att lyssna till sig själv.

God fortsättning – nu går jag och tar mig en köttbulle till! 😉

På bilden en spaghetti aglio e olio con pepperoncini (vitlök olivolja och pepperoncini), Det är en av de absolut godaste och enklaste matträtter jag vet.